גלילה (1)
גלילה (1)
מס. רישום: | א/ק 30 |
נמל רישום: | חיפה |
---|---|
תאריך רישום: | 30/11/1948 |
אות קריאה: | |
שמות קודמים: | Derector, ex Col. Frederic C. Johnson, ex De Witt Clinton, ex Nopatin, Ex Manhattan |
שנת בנייה: | 1913 |
נבנתה על ידי: | Harlan & Holingsworth Corp. Wilmington Del |
סוג: | נוסעים |
תפוסה ברוטו: | 3899 ט"ת |
תפוסה נטו: | 2246 ט"ת |
מעמס: | |
אורך מרבי: | 100 מ' |
רוחב: | 14.6 מ' |
שוקע: | 6.17 מ' |
מכונה: | Triple expansion, 8 cylinders twin screws. 4000 HP |
יצרן מכונה: | Harlan & Holingsworth Corp. Wilmington Del |
מהירות: | 14 קשר |
בעלים: | "צים" חברת השיט הישראלית בע"מ |
נמחקה מהרישום הישראלי: | 8/4/1953 |
נגרטה: | 1953 |
אניית נוסעים שלישית שנרכשה על ידי "צים". נבנתה כספינת טיול על נהר הדסון (Hudson), עבור חברת הרכבות האמריקאית "American Railroad Company". במלחמת העולם הראשונה הפכה לאניית נושאת גייסות. לאחר המלחמה חזרה לתפקידה הישן, כספינת טיול, אך בבעלות אחרת ושמה היה "De Witt Clinton" על שמו של ראש העיר של ניו יורק בין השנים 1815-1803.
בשנות השלושים, בזמן השפל הכלכלי בארה"ב, עמדה ללא תעסוקה. מלחמת העולם השניה קטעה את תקופת האבטלה שלה והיא חזרה שוב לשרות כנושאת גייסות. הפעם נקראה "Frederic C. Johnson.Col". כאשר נרכשה על ידי "צים", בשנת 1948, הייתה עדיין נושאת גייסות, שמה היה "Derector" והייתה בת 35.
היותה נושאת גייסות תאמה את דרישתה של "צים", מאחר והאנייה הייתה מיועדת, ראשית כל, להבאת רבבות עולים. האנייה הגיעה לארץ בסוף שנת 1948 בפיקודו של רב חובל אליעזר חודורוב ובצוות שכולו יהודי. בינואר 1949 הייתה האנייה הראשונה שהביאה את גולי קפריסין לארץ. במשך שלושה וחצי החודשים הראשונים של שירותה בצי הסוחר הישראלי, הביאה קרוב ל־11000 עולים, ב־8 הפלגות, מתוכן 5000 עולים בשלוש הפלגות מקפריסין. עם תום הגל הראשון של העלייה ההמונית, עברה להפלגות סדירות, כאניית נוסעים, בין חיפה־מרסיי וגנואה. בסתיו 1952 הפסיקה את הפלגותיה וב־8 באפריל 1953 עזבה את חיפה לאיטליה, לגריטה, כשהיא בת 40.