דולפין
דולפין
מס. רישום: |
א/ק 187 |
L. R. No |
5141419 |
נמל רישום: | חיפה |
---|---|
תאריךרישום: | 1967 |
אות קריאה: | 4XMT |
שמות קודמים: | Arion, ex Hamno, ex Nusken |
שנת בנייה: | 1948 |
נבנתה על ידי: | Blyth Dry Docks & Ships Buildings Co. Ltd, Blyth, U.K |
סוג: | מטען כללי |
תפוסה ברוטו: | 2413 ט"ת |
תפוסה נטו: | 1383 ט"ת |
מעמס: | 3550 ט' |
אורך מרבי: | 100.58 מ' |
רוחב: | 14.12 מ' |
שוקע: | 5.82 מ' |
מכונה: | Steam, triple expansion eng, 3 cylinders. 1820 IHP |
יצרן מכונה: | North Eastern Marine Engineering Co. Ltd. Sunderland, U. K |
מהירות: | 12 קשר |
בעלים: | "צים", חברת השיט הישראלית בע"מ |
נמחקה מהרישום הישראלי: | 1967 |
נגרטה: | 1971/2 |
במאי 1967 סגר שליט מצרים, גמל עבד־אל־נאצר, את מצרי טירן בפני שייט ישראלי. ישראל התכוננה למלחמה אשר, עם סיומה, קיבלה את הכינוי "מלחמת ששת הימים". ממשלת ישראל החליטה לבחון את כוונותיו האמיתיות של שליט מצרים ולהעביר אנייה בדגל ישראל דרך המצרים. בראש המבצע הועמד רב חובל מנחם כהן, אלוף משנה במילואים, לשעבר מלווה ספינות מעפילים ומפקדה הראשון של המשחתת אח"י "אילת", ותחת פיקודו, 24 ימאים ישראלים, קצינים ודירוגים. לצורך המבצע נבחרה אניית קיטור ישנה, חכורה על ידי חברת "צים".
עד שהגיעה לידי "צים", עברה מספר ידיים: הייתה שייכת לחברה נורווגית ושמה אז היה "Hamno", עברה לחברה פינית ושמה היה "Arion". כ"אַריון" הייתה חכורה על ידי חברת "צים" לשם הפלגות למזרח אפריקה. כאשר הוחלט על המבצע, האנייה עגנה במסאווה (Massawa) באתיופיה, בדרכה לאילת. חברת "צים" קנתה את האנייה, דגלה הוחלף לדגל ישראל וניתן לה השם "דולפין". רב חובל מנחם כהן קיבל עליה פיקוד ב־31 במאי 1967.
המאורעות בארץ הקדימו את הפלגת האנייה. ב־5 ביוני פרצה המלחמה. "דולפין" הפליגה ב־8 ביוני ועד אשר הגיעה למצרי טירן, ב־10 ביוני, המלחמה הסתיימה בניצחון ישראלי. מצרי טירן היו פתוחים מחדש לשייט ישראלי. ב־10 ביוני 1967 האנייה עברה את המצרים ללא תקלה. ראיון עם רב החובל, תוך כדי המעבר, שודר בקול ישראל. האנייה נתקבלה בחגיגיות ובשמחה על ידי תושבי אילת. בסוף יולי נמכרה "דולפין" לחברה ליברית ושמה שונה ל־"Dolphin II".
ב־116 באוגוסט 1967 הופיע בול דואר ישראלי בערך של 40 אגורות ועליו צלליתה של "דולפין". האנייה שרדה, באותו השם, עד שנגרטה.