הר ציון

הר ציון

מס. רישום: א/ק 114941
נמל רישום:פמגוסטה
תאריך רישום: 4/1935
אות קריאה:VQSF
שמות קודמים: Risveglio, ex Nickerie, ex St. Jan
שנת בנייה:1907
נבנתה על ידי: Akt. Burmeister. & Wain - Copenhagen
סוג:מטען / נוסעים
תפוסה ברוטו: 2508 ט"ת
תפוסה נטו:1539 ט"ת
מעמס: 5400 ט'
אורך מרבי:102.3 מ'
רוחב: 12.4 מ'
שוקע:6.63 מ'
מכונה: Triple expansion eng. 3 cylinders. BHP 1370
יצרן מכונה:Akt. Burmeister. & Wain - Copenhagen
מהירות: 13קשר
בעלים:לויד ימי ארץ ישראלי בע"מ
טובעה ע"י צוללת גרמנית: 31/8/1940

 

חברת הספנות "לויד ימי ארץ ישראלי" הוקמה בארץ ישראל בשנת 1934, על ידי מספר אנשי עסקים הקשורים לענף הספנות. מקימי החברה העיקריים היו: לזר ברקוביץ' - איש ספנות מרומניה; המהנדס עמנואל טובים מחיפה; נסים משולם - סוכן אניות חיפאי; משה שלוש; עו"ד פרברשטיין מתל אביב והאיטלקי איגנציו מסינה מגנואה.

אניות החברה אמורות היו לקיים קו קבוע בין חיפה וקונסטנצה, עם אפשרות פקידה בקפריסין, טריפולי או בירות ואיסטנבול.

החברה רכשה מאיגנציו מסינה שתי אניות איטלקיות מעורבות, מטען/נוסעים, "Risveglio" ו"Progresso". הראשונה הגיעה לחיפה בדגל איטלקי ושמה שונה ל"הר ציון". מאחר ובאותה עת טרם הוחל חוק הדגל בארץ ישראל, הפליגה האנייה, ללא דגל, לקפריסין ושם נרשמה בנמל פמגוסטה, בדגל בריטי. באוגוסט 1940 טובעה ע"י צוללת גרמנית.  

האנייה השנייה הגיעה לחיפה ב־8 במאי 1935, שמה שונה ל"הר כרמל", ומאחר ובינתיים נכנס לתוקף חוק הדגל, הונף עליה דגל ארץ ישראל והיא נרשמה במרשם האניות כ־א/ק 2, (אניית קיטור מס. 2.) הסימון א/ק 1 ניתן לאנייה "תל אביב". היו אלה אניות אשר, בנוסף למטען כללי, היו מותאמות להובלת 110 נוסעים. למרות תחרות קשה מצד חברות זרות רבות, חברת "לויד ימי ארץ ישראלי" הצליחה לבסס את עצמה בשוק.

וידאו (ללא קול) - כנס למען צי העברי ב-1939 על "הר ציון" - (דקה 3:33):

"לויד ימי ארץ ישראלי" אמור היה להתנהל על פי העקרונות הבאים:

א. ניהול על בסיס עסקי ומקצועי.

ב. על החברה להשתלב בבניין הארץ.

ג. על החברה להיות בבעלות יהודית.

ד. האניות תהיינה בדגל עברי.

ה. צוותות האניות יהיו יהודים.

ו. שימוש בתוצרת הארץ לאספקת האניות.

החברה לא תמיד עמדה בעקרונותיה, בעיקר בכל האמור לצוותות יהודיים ושכר עבודה. על רקע זה התנהלו חיכוכים עם מועצת פועלי חיפה. על אף החיכוכים, היו לה גם הישגים יפים בתחום הצוותות. החברה עשתה מאמצים רבים לגייס אל שורותיה אנשי ים יהודים. על המודעות אשר פורסמו בעניין זה בעיתונות אירופאית ענו מספר רב של קצינים בדרגות שונות, מהונגריה וגרמניה ונתקבלו לעבודה בחברה. החל משנת 1938 הפליג באנייה, באופן קבוע, מורה לעברית לצוות. החברה הייתה הראשונה אשר העסיקה קבוצת סוורים יהודים סלוניקאים. ביוני 1937 נערכה על סיפון האנייה "הר ציון" הועידה הראשונה של החבל הימי לישראל.

פיקד עליה רב חובל אריך הירשפלד.  

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה גייסו הבריטים את "הר ציון" ובאוגוסט 1940, בהפלגה מליברפול לסוואנה בארה"ב, בפיקוד רב חובל אנגלי, הותקפה על ידי צוללת גרמנית וטובעה באוקיאנוס האטלנטי באתר משוער W 010º 00'; N 056º 20. האנייה הפליגה בשיירה 205 OB אשר מתוכה נפגעו 6 אניות, 3 מתוכן טובעו. התאריך המדויק של טיבוע האנייה הוא 31 באוגוסט 1940. האנייה טובעה על ידי צוללת גרמנית 38-U, בפיקודו של Heinrich Liebe. 

מעניין לציין שעל "הר ציון" שירתה במשך כחצי שנה, בתפקיד מכונאי שני, אישה סקוטית בשם Victoria Drummond, האישה הראשונה בממלכה הבריטית, בעלת תעודת מכונאי ראשי. חברת "לויד ימי א"י" הייתה הראשונה אשר הסכימה להעסיק אותה.

ראה: "הר כרמל" (א/ק 2), "מרים" (7א), "אצילה" (א/ק 13)

צור קשר

הודעתך נשלחה בהצלחה