חיפה (1)

חיפה (1)

מס. רישום: א/ק 34
נמל רישום:חיפה
תאריך רישום: 26.4.1949
אות קריאה:-
שמות קודמים: Nanaimo County, ex Fort Yukon
שנת בנייה:1943
נבנתה על ידי: Burrard Dry Dock Co. Ltd - Vancouver, B. C
סוג:מטען כללי
תפוסה ברוטו: 7153 ט"ת
תפוסה נטו:4240 ט"ת
מעמס: 10700 ט'
אורך מרבי:134.6 מ'
רוחב: 17.4
שוקע:11.4 מ'
מכונה:

Triple expansion eng. 3 cylinders. 2 water tube boilers

יצרן מכונה:

John Inglis Co. Ltd - Toronto, Ontario

מהירות: 10 קשר
בעלים:קו ישראל - אמריקה, "צים", חברת השייט הישראלית בע"מ
נמחקה מהרישום הישראלי: 4/5/1955
נגרטה:1971/2

עם תחילתה של מלחמת העצמאות, חברות ספנות זרות הפסיקו לפקוד את נמלי הארץ. מטענים שונים, המיועדים לארץ, פורקו בנמלי ים התיכון השונים. כדי לאסוף ולהביא את המטענים הנ"ל ליעדם הוקם קו ספנות "קו ישראל אמריקה", (Israel-America Line). הקו הוקם בעזרת שלושה שותפים: "צים", בנק דיסקונט של א"י, בבעלות משפחת רקנטי וארגונים כלכליים של יהדות אמריקה. מנהליה של החברה היו: זאב שינד, בעבר אחד מראשי המוסד לעליה, ורפאל רקנטי.

"חיפה" הייתה האנייה הראשונה אשר נרכשה על ידי קו ישראל אמריקה. היא נמסרה ל־"צים" בניו יורק, שם גם הונף עליה הדגל הישראלי ובכך הייתה האנייה הישראלית הראשונה אשר הפליגה מארה"ב. היא באה לארץ בפיקודו של ר/ח אמריקאי בשם טרנס בונד (Terence Bond).

בקטע הוידאו נראה רב החובל בונד ובנוסף, בתמונה קבוצתית (שנייה 0:03) בשורה הראשונה השני משמאל קצין ראשון וולטר דלמן. בשורה האחורית  משמאל הרצל שכנאי, מימין ויקי בלייכר

שתי אניות נוספות נרכשו עד סוף שנת 1949, "תל אביב" ו"יפו". בשנת 1950 נרכשה אנייה נוספת, א/ק "עכו", ובשנת 1952 א/ק "עתלית" וא/ק "אילת". "צים" השותפה ב־30% ב"קו ישראל אמריקה" הפעילה מספר אניות נוסעים ומטען שבבעלותה הבלעדית. נוצר מצב משונה, כאשר "קו ישראל אמריקה" מתחרה באניותיה בבעלותה הבלעדית של "צים".

בסוף שנת 1952 הוחלט על פירוק הקו. החלק האמריקאי של השותפות הפך לנציגות "צים" בארה"ב וקנדה ובתחילת 1953 "צים" הייתה לבעלים הבלעדי של הסניף האמריקאי. שלושת האניות: "יפו", עכו" ו"תל אביב" עברו לבעלותה של חברת ספנות חדשה, אשר קמה בעקבות הפירוק, חברת הספנות "אל ים", בבעלות משפחת רקנטי. "חיפה", "עתלית" ו"אילת" עברו לבעלותה של "צים". "חיפה" נמכרה בשנת 1955 לבעלים באיטליה, הניפה דגל איטלקי ושמהשונה ל־"Tarin". היא נשארה בשם זה עד שפורקה לגרוטאות בשנת 1971/2.

צור קשר

הודעתך נשלחה בהצלחה