ירושלים (1)
ירושלים (1)
מס. רישום: | א/ק 65 |
נמל רישום: | חיפה |
---|---|
תאריך רישום: | 15/3/1953 |
אות קריאה: | 4XWH |
שמות קודמים: | Argentina, ex Bergensfjord |
שנת בנייה: | 1913 |
נבנתה על ידי: | Cammell Laird & Co. Ltd. - Birkenhead |
סוג: | נוסעים / 750 |
תפוסה ברוטו: | 11015 ט"ת |
תפוסה נטו: | 6550 ט"ת |
מעמס: | 4900ט' |
אורך מרבי: | 161.5 מ' |
רוחב: | 18.6 מ' |
שוקע: | 7.67 מ' |
מכונה: | Quadruple expansion, 8 cylinders. 2 L.P. turbines with double reduction gearing &hydraulic couplings. Twin screws |
יצרן מכונה: | Cammell Laird & Co. Ltd. - Birkenhead |
מהירות: | 15 קשר |
בעלים: | "צים", חברת השיט הישראלית בע"מ |
נמחקה מהרישום הישראלי: | 24/7/1959 |
נגרטה: | 1959 |
אניית הנוסעים החמישית שנרכשה על ידי חברת "צים".
נבנתה עבור Norvegian America Line. שמה הראשון היה "Bergensfjord". היא הפליגה בקו קבוע בין ניו יורק ונורווגיה עד שנת 1940. עזבה את ברגן יומיים לפני פלישת הגרמנים לנורווגיה והגיעה בשלום לניו יורק. בדצמבר 1940 גויסה לשירות משרד תחבורה לעת מלחמה של בריטניה (British Ministry of War Transport) והפכה למובילת גייסות במשך חמש שנות מלחמת העולם השנייה.
בשנת 1946 חזרה לבעליה הקודמים ובאותה שנה נמכרה לחברת ספנות פנמית, Panamanian Nav.Co., אשר הפכה מאוחר יותר ל־"Home Lines", היוונית ושמה שונה ל־"Argentina". היא הפליגה בין איטליה ודרום אמריקה והובילה בעיקר מהגרים.
נרכשה על ידי חברת "צים" במרץ 1953 וב־29 באפריל 1953, בפיקודו של רב חובל א. אקסל, פתחה את שירות הנוסעים הטרנסאטלנטי בין ישראל וארה"ב. ב־31 באוגוסט 1955, בהפלגה מס' 14, הפליגה בפעם האחרונה מניו יורק בשירות זה.
עם כניסתה לשירות של א/ק "ירושלים" (א/ק 89) החדשה, אשר נתקבלה במסגרת השילומים, ב־9 במאי 1957 הוסב שמה ל־"עליה". היא המשיכה להפליג בין חיפה ונמלי הים התיכון. במסגרת שירותה בחברת "צים" הפליגה 14 הפלגות טרנסאטלנטיות ו־31 הפלגות בים התיכון, והובילה קרוב ל־119,000 נוסעים ועולים. בקיץ 1959 נמכרה לגריטה באיטליה, לאחר 46שנות שירות בים.