עליזה (2)
עליזה (2)
מס. רישום: | א/ק10 |
נמל רישום: | חיפה |
---|---|
תאריךרישום: | 6/10/1939 |
אות קריאה: | VSQJ |
שמות קודמים: | Liesel, ex Myconos, ex Efterpi, ex Alexandros A., ex Efterpi, ex Myconos, ex La Macta, ex Guercif, ex Faneromeni, ex Freifrau, ex Sea Hund |
שנת בנייה: | 1901 |
נבנתה על ידי: | Mackie & Thomson - Glasgow |
סוג: | מטען כללי |
תפוסה ברוטו: | 1072 ט"ת |
תפוסה נטו: | 573 ט"ת |
מעמס: | 1780 ט' |
אורך מרבי: | 75.0 מ' |
רוחב: | 10.36 מ' |
שוקע: | 5.03 מ' |
מכונה: | Triple expansion, 3 cylinders |
יצרן מכונה: | W. V. V. Ledgerwood Co. Ltd. - Glasgow |
מהירות: | 7קשר |
בעלים: | חברת ספנות "עתיד" בע"מ |
נמחקה מהרישום הישראלי: | 25/12/1949 |
נגרטה: | 1949 |
"Liesel" הייתה אניית משא ששימשה להובלת בקר. הייתה בבעלות ודגל יוונים. היא נחכרה מבעל האנייה היווני בשם אנדרוניקוס. באביב 1939, בהסכמת הנאצים, ארגנה אגודת "מכבי" בווינה קבוצה בת 921 מעפילים מאוסטריה לעליה לארץ ישראל. העולים הגיעו לסולינה, ברומניה, בשפך הנהר דנובה, בשתי ספינות נהר. ב־23 במאי 1939 הפליגה הספינה מסולינה לארץ ישראל. היא הייתה מצוידת בשלוש סירות הצלה המסוגלות לשאת 60 איש כל אחת. למרות הצפיפות והצחנה אשר נותרו אחרי המטען הרגיל שלה, ההפלגה חלפה ללא תקלות. הבולשת הבריטית ידעה על הפלגת הספינה והודיעה על צאתה והתקדמותה לשלטונות בארץ.
הספינה נתגלתה על ידי מטוס וב־1 ביוני נתפסה מול יפו. היא הובאה לחיפה ב־3 ביוני והמעפילים נעצרו. כל המעורבים בלכידתה צוינו לשבח. הספינה הוחרמה, אך בעל הספינה דרש את החזרתה. דרישתו נידונה ונדחתה.
באוקטובר 1939 נמכרה לחברת "עתיד", במחיר סמלי של 8000 לי"ש. שמה הוסב ל־"עליזה". היא שירתה את חברת "עתיד", כאניית סוחר, בנאמנות במשך 10 שנים. ב־26 בדצמבר 1947, חודש לאחר החלטת או"ם על הקמת מדינת ישראל, בעת עגינתה בנמל פורט סעיד, נפגעה ממטען חבלה וניזוקה קשה באזור הירכתיים. נמכרה לגריטה באיטליה.