ענטר
ענטר
מס. רישום: | א/ק 9 |
נמל רישום: | חיפה |
---|---|
תאריך רישום: | 6/10/1939 |
אות קריאה: | - |
שמות קודמים: | Las Perlas, ex Marmaras, ex Aghia Anastasia, ex Aspasia, ex Sophia Couppa |
שנת בנייה: | 1890 |
נבנתה על ידי: | Stablimento Technico - Trieste |
סוג: | מטען כללי |
תפוסה ברוטו: | 390.6 ט"ת |
תפוסה נטו: | 232.4 ט"ת |
מעמס: | 600 ט' |
אורך מרבי: | 55 מ' |
רוחב: | 8.9 מ' |
שוקע: | - |
מכונה: |
43 NHP |
יצרן מכונה: |
Stablimento Technico - Trieste |
מהירות: | 10 קשר |
בעלים: | חברת ספנות "עתיד" בע"מ |
טובעה: | 12/9/1941 |
"ענטר" הפליגה במשך כ־40 שנה הפליגה בנתיבי מים פנימיים של רוסיה ולאחר מכן נמכרה לבעלים יוונים. כאן, תחת השם "מרמרס" ("Marmaras"), המשיכה להפליג במשך מספר שנים נוספות, בין האיים היוונים בים האגאי ולאחר מכן יצאה מהשרות והוזנחה במעגן גרוטאות בנמל יווני קטן.
ביוני 1939 שכר אותה סוכן נסיעות בבוקרשט, ולאחר שיפוץ קל החליף את דיגלה לדגל פנמה וניתן לה השם "לס פרלס". הסוכן החל בהרשמת יהודים המעוניינים לעלות לארץ-ישראל. נרשמו 370 איש, בתוכם כ־30 נשים וילדה אחת, חברי תנועות ציוניות מרומניה ופולין.
הספינה הפליגה ביוני 1939, מאזור קונסטנצה. מאחר ולא הייתה מצוידת כהלכה, ניסתה להיכנס לנמלים יוונים שונים כדי להשלים את מלאי המזון ומים, אך גורשה מכל מקום. הספינה הגיעה לנמל מרמריס, (Marmaris), בדרום מערב טורקיה, שם הצליחה להצטייד במים. על פי התכנית, הספינה אמורה הייתה להגיע לנקודה מסוימת בחוף הטורקי ושם להעביר את המעפילים לספינת מפרש טורקית אשר תביא אותם לחופי הארץ.
"לס פרלס" הגיעה על פי התכנית, אך הספינה הטורקית אכזבה. רב החובל החליט להחזיר את המעפילים לקונסטנצה. בשלב זה התארגנו המעפילים, עצרו וכבלו את כל הצוות, כולל רב החובל והשתלטו על הספינה. הקצין הראשון שיתף פעולה והשיט את הספינה לחופי הארץ. "לס פרלס" נתגלתה על ידי מטוס סיור בריטי ונתפסה על ידי הצי הבריטי בסביבות נתניה. ב־3 ביולי 1939 הובאה לחיפה. המעפילים נאסרו אך כעבור מספר ימים שוחררו ומספרם נוכה ממכסת אשרות הכניסה הרשמיות. "לס פרלס" הצטרפה "לצי הצללים" שלאורך שובר הגלים בחיפה.
בשנת 1940 נרכשה הספינה על ידי חברת הספנות "עתיד", שופצה והופעלה כספינת סוחר. דיגלה הוחלף לדגל פלשתינאי ושמה הוסב ל"ענטר" (על שם גיבור פרשיות רומנטיות שנכתבו על ידי משורר ערבי אלמוני בין המאה ה־8 וה־12). הפיקוד עליה נמסר לרב חובל אליעזר אקסל, צעיר יהודי ארץ ישראלי, לימים רב חובל של אניות הנוסעים המפוארות של חברת "צים". בפיקודו הפליגה בין הנמלים השונים במזרח הים התיכון. בנוסף להפלגות המסחריות הרגילות, ביצעה שליחויות שונות מיוחדות במסגרת המאמץ המלחמתי נגד גרמניה הנאצית.
בשנת 1941 הוטלה על רב החובל אקסל והספינה שבפיקודו משימה מיוחדת: בסוף אפריל אותה שנה נכבשה יוון על ידי הגרמנים. רוב רובם של חברי הממשלה היוונית הצליחו לברוח מהשטח הכבוש לטורקיה הניטרלית. הגרמנים גמרו אומר שלא להרשות לחברי הממשלה היוונים הגולים לעזוב את גבולותיה. כל ניסיון לעזוב את טורקיה סוכל, מאחר שלגרמנים היה תמיד מידע מוקדם על כך. על רב החובל אקסל הוטלה המשימה להבריח את הקבוצה מטורקיה לארץ ישראל.
"ענטר" הגיעה לנמל מרסין (Mersin), בחוף הדרום־מזרחי של טורקיה, בהפלגה הרגילה. במשך הלילה, כאשר רב החובל והצוות מבלים בהפגנתיות על החוף, הועלו חברי הממשלה היוונית ומשפחותיהם, בקבוצות קטנות, באמצעות סירות חתירה, על האנייה והוסתרו במחסניה. "ענטר" הפליגה בחשאי מהמעגן של מרסין בשעות הקטנות של הבוקר. כעבור יומיים הגיעה בשלום לחיפה.
ב־21 לספטמבר 1941 ערב ראש השנה, בהיותה כ־18 מיל מערבית לבירות בדרכה מחיפה למרסין, באתר משוער N35º 57' ;E 035º 04 טובעה "ענטר" על ידי צוללת איטלקית. נורו אליה 5 טורפדו, אך כולם החטיאו; הצוללת עלתה אל פני המים וטיבעה את הספינה הישישה באש תותחים. כל 15 אנשי הצוות ניצלו בסירת ההצלה הבודדת. הם נאספו על ידי ספינת דייג לבנונית והובאו לנמל צור. כעבור יומיים חזרו לחיפה.