אילת (1)
אילת (1)
מס. רישום: | א/ק 32 |
נמל רישום: | חיפה |
---|---|
תאריךרישום: | 23/1949 |
אות קריאה: | - |
שמות קודמים: | Komninos, ex Jeannette |
שנת בנייה: | 1911 |
נבנתה על ידי: | John Brown & Co. Ltd. - Clydbank |
סוג: | יכטה / נוסעים |
תפוסה ברוטו: | 931 ט"ת |
תפוסה נטו: | 396 ט"ת |
מעמס: | - |
אורך מרבי: | 77.6 מ' |
רוחב: | 9.48 מ' |
שוקע: | 4.62 מ' |
מכונה: | Triple expansion eng., 8 cylinders, 1 single ended boiler & 1 auxiliary single Twin screw |
יצרן מכונה: | John Brown & Co. Ltd. - Clydbank |
מהירות: | - |
בעלים: | "אניות וספינות" |
נמחקה מהרישום הישראלי: | 25/5/1951 |
נגרטה: | 1953 |
במקורה יכטה שנבנתה בשביל H.Livesey, קרוב לודאי אחד מבעלי מפעלי הנשק הבריטיים Armstrong - Wickers. היא נרשמה בגלזגו והונף עליה דגל בריטי. בבעלות זו ובשמה Jeannette נשארה עד 1946, אז נמכרה לחברה יוונית הרשומה בפנמה, Cia. De Nav. Dio Adelphi S.A. Panama. אחרי שהותקנה לשמש אניית סוחר, שמה שונה לKomninos והיא הפליגה עם מהגרים מאיטליה לאוסטרליה.
לישראל הגיעה בשנת 1948, בפיקודו של רב חובל יחזקאל ירדן ובבעלות "אניות וספינות". היא נקראה "אילת" והועסקה בהבאת עולים.
באוקטובר 1949 היתה האנייה גיבורת מבצע פינוי היהודים מהעיר בנגזי שבלוב (באותה תקופה הייתה לוב נתונה בשלטון בריטי וצרפתי). מפקד המבצע היה משה קליין, לימים קצין בחיל הים. רב החובל של האנייה היה איטלקי ושמו מרלי. הקצינים ואנשי הצוות היו ישראלים, אחדים מהם היו לימים לרבי חובלים ומכונאים ראשיים בצי הסוחר הישראלי. המכונאי הראשי היה ספרדי ושמו פנטליאון (על פי שמועה לשעבר שר התחבורה האחרון ברפובליקה הספרדית). האנייה נכנסה לבנגזי, חמושה בנשק שהוסתר במקומות שונים באנייה. ניתנה הנחיה להתגונן בנשק במקרה הצורך, לנתק את חבלי הקשירה ולהפליג מהנמל. לא היה צורך בכל זה. עלו על סיפונה כ־300 יהודים ובהם ילדים, חולים וזקנים. המבצע נסתיים בהצלחה.
הפעלת הספינה הייתה יקרה מאד, ומאחר שכבר היו לחברת "צים" אניות נוסעים טובות ממנה, הוחלט להוציאה מהשירות.
בשנת 1950 נמכרה לחברה "ריג את קרופמן", ובמאי 1951 נמחקה מהרישום האניות הישראליות. היא נשארה קשורה לשובר הגלים בחיפה.
כשהחלה בניית שובר הגלים בקיסריה, בשנת 1953, הובאה לאתר בנייה, מולאה באבנים והוטבעה במקום. היא חלק משובר הגלים עד עצם היום הזה.