מצדה

מצדה

מס. רישום:

א/מ101

L. R. No.:5233755

נמל רישום:חיפה
תאריךרישום: 12/8/1960
אות קריאה:4XXE
שנת בנייה: 1960
נבנתה על ידי:Deutsche Werft - Hamburg
סוג: צובר
תפוסה ברוטו:19247/15264ט"ת
תפוסה נטו: 11865/9545ט"ת
מעמס:31553/23321ט'
אורך מרבי: 206.07/167.67מ'
רוחב:22.61מ'
שוקע: 10.87מ'
מכונה:Towstroke, single action,8 cylinders.9600 BHP/7162 Kw
יצרן מכונה: M. A. N. - Augsburg, Germany
מהירות:15קשר
בעלים: "צים", חברת השיט הישראלית בע"מ
נמחקה מהרישום הישראלי:1981
טבעה: 8/3/1981

 

האנייה נתקבלה במסגרת הסדר השילומים עם גרמניה. בשנת 1965 הוארכה האנייה במספנה יפנית, ונתוני התפוסה ומידותיה נשתנו. הנתונים החדשים רשומים אחרי הלוכסן ( / ).

ב־16 בפברואר 1981 הפליגה "מצדה" מאשדוד לבולטימור, בפיקודו של רב חובל גרא לוין, עם מטען מלא של אשלג. מיום הפלגתה פקד אותה ים סוער, בים התיכון ובאוקיינוס האטלנטי. ב־8 במרץ, בשעה 10:08, באתר N31° 58'; W062° 55, כ־96 מייל מדרום־מזרח לאי ברמודה, לאחר לילה סוער במיוחד, האנייה טבעה. 12 דקות לפני כן, בשעה 9:56, נטשו אנשי הצוות את האנייה. בדו"ח שהגישה הוועדה הממלכתית שחקרה את נסיבות טביעתה של "מצדה", בפרק 7, סעיף 8.13 נאמר: "רב חובל גרא לוין ז"ל נשאר, לפי כל העדויות ששמענו, אחרון על האנייה, כמיטב המסורת הימית".

24 מאנשי הצוות, כולל רב החובל, נספו. האנייה טבעה בשל חדירת מי ים לשלושת מחסני המטען הקדמיים. החדירה החלה כנראה בסדר שבתחתית האנייה או בגלל עקירת צינורות אוורור או מתקני סיפון אחרים בקדמת האנייה, לנוכח ים קדמי סוער. הורדה סירת הצלה אחת ושתי רפסדות מתנפחות, אך הצוות לא אומן כהלכה בהפעלת ציוד ההצלה ובהתנהגות בסירות הצלה בים סוער. בעקבות קריאת המצוקה של האנייה, הוזנק מטוס של צי ארצות הברית. הוא חג מעל האנייה בעת טביעתה, דיווח על הנעשה וכיוון את אניות הצי שחשו למקום. מטוס נוסף השליך רפסודות מתנפחות נוספות.

בפעולות ההצלה השתתפו ארבע אניות סוחר: אנייה הודית Damador Tasaka, אנייה גרמנית Erlengen Express, אנייה נורבגית Polly Crest ואנייה בדגל סינגפור Highseas Promise. צוות האנייה ההודית בפיקודו של רב חובל פינטו, הצטיין באופן יוצא מגדר הרגיל. אחדים סיכנו את חייהם כדי להציל שמונה ימאים וכדי למשות גופה אחת. עוד השתתפו בהצלה ספינות הצי של ארצות הברית, המשחתת USS Paul, שתי פריגטות USS Miller ו־USS Edson ונושאת המטוסים Forestal שהזניקה ארבעה מסוקים.

כאמור, 24 אנשי צוות נספו באסון. עשרה אנשי צוות ואשתו של האלחוטאי דוד שטייר, מלי (מלכה), ניצלו. עשר גופות נוספות נמשו מהים.

שר התחבורה דאז, חיים לנדאו, מינה ועדת חקירה ממלכתית בראשותו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, הפרקליט משה בן זאב. חברי הוועדה היו אלוף (מיל') בנימין תלם, לשעבר מפקד חיל הים, רב חובל מרדכי קופר והמהנדס יצחק שכטרמן. עקב טביעתה של "מצדה" והלקחים והמסקנות של ועדת החקירה, הוחמר הפיקוח על בטיחות חיי המפליגים באניות ועל אימון הצוות, בכל הנוגע להצלה, והותוו תוכניות הדרכה מחייבות חדשות. העיתונות בארץ ובחו"ל סיקרה את הדרמה שהתחוללה בעת פעולות ההצלה ואחריהן.

לוח זיכרון לנספים באסון "מצדה" מוצב באתר מצבת הזיכרון לזכר ימטי צי הסוחר שמקון קבורתם אינו ידוע, בחיפה, במצפור שבפינת הרחובות וינגיט ושדרות קיש.

צור קשר

הודעתך נשלחה בהצלחה