צים קליפורניה (1)

צים קליפורניה (1)

מס. רישום:

א/ק 262

L. R. No.:7043556

נמל רישום:חיפה
תאריךרישום: 19/6/1982
אות קריאה:4XIS
שמות קודמים: Taeho, ex Ariel
שנת בנייה:1971
נבנתה על ידי: Italcantieri S. P. A - Genova
סוג:מכולות / 1654
תפוסה ברוטו: 2,5831 ט"ת
תפוסה נטו:113831 ט"ת
מעמס: 25447 ט'
אורך מרבי:208.2 מ'
רוחב: 30.57 מ'
שוקע:10.40 מ'
מכונה: Westinghouse, 2 steam turbines geared to shaft, 28348 Kw/ 3800 Shp
יצרן מכונה:Franco Tosi S. P. A. - Legnano - Italy
מהירות: 23 קשר
בעלים:"צים", חברת השיט הישראלית בע"מ
נמחקה מהרישום הישראלי: 15/10/1992
נגרטה:1992

 

האנייה נבנתה בשביל חברה סינית. ביולי 1976 רכשה אותה "צים" עבור שירות המכולות, והיא הצטרפה לדור הראשון של צי אניות המכולה של החברה. עד שנת 1982 הפליגה בדגל ליברי, רשומה בחברה Findar Corporation - Monrovia ובצוות ישראלי. בשנה זו הועברה למרשם ישראלי.

ב־25 ביולי 1977, בהיותה בנמל קאוהשיונד, טייוואן, נקלעה לטייפון, Thelma. האנייה נקרעה מחבליה והתרחקה מהרציף, ובנס יצאה בלא נזק. ב־16 בספטמבר 1978, בהפלגה מהליפקס לים התיכון, 37 מייל מצפון לאי Terceira שבאיים האזוריים, פרצה דלקה גדולה בחדר המכונות. אמנם צוות האנייה השתלט על הדלקה, אך חדר המכונות נשרף כליל. במשך שבועיים נגררה האנייה על ידי גוררת הולנדית, Smith Houston, לנמל גנואה שבאיטליה, ושם תוקנה ושופצה ביסודיות. בסיום התיקונים, שארכו כשלושה חודשים, בעת הורדת האנייה מהמבדוק, נהרג רב השמנים שמעון עבדי. האנייה שבה לשירות פעיל.

בנובמבר 1980 נפל אחד ממלחי האנייה מפיגום ונפגע קשה. בדצמבר של אותה שנה ובאותה הפלגה מת באופן מסתורי בפיראוס רב חובל אמנון שטרנברג, שלקראת קבלת הפיקוד על האנייה הצטרף אליה לתקופת חפיפה. תעלומת מותו לא נפתרה עד עצם היום הזה.

ביוני 1981, בהיותה באזור איי הוואי בדרכה מהמזרח הרחוק ללונג ביץ', נפל רב חובל דני פלדמן למשכב והיה צורך דחוף לאשפזו. האנייה התקרבה לאי מידוויי, רב החובך הורד לטיפול רפואי, והאנייה הפליגה בפיקודו של רב החובל הראשון להונולולו. בהונולולו קיבל את הפיקוד עליה רב חובל א' אקסל, והוא הביאה לארץ.

בשנת 1984, בכניסה לנמל קאוהשיונג, טעה הנתב המקומי והאנייה התנגשה בשובר גלים ונגרם לה נזק קשה. לאחר תיקונים שבה לשירות פעיל.

ב־25 באוגוסט 1985, בכניסה לנמל לונג ביץ', התנגשה האנייה בדוברה טעונה בכימיקלים. הדוברה ניזוקה קלות וכמות כימיקלים דלפה לים.

באוקטובר 1985, בעת שעגנה בנמל ברצלונה, נרצחו בידי מחבלים ערבים שני ימאי האנייה, יעקב אבו וציון אבו, בעת חופשת חוף. כעבור זמן נמצאו גופותיהם כפותות, בדירה בבית מגורים במקום. ב־7 ביוני 1988, בחיפה, שוב פרצה דלקה באנייה. במהלך ריתוף על הסיפון ניתזו גצים והציתו כתם שמן במים, בין האנייה לרציף. להבה זו הדליקה מגן צמיגים, וממנו עברו הלהבות לדופן האנייה הצבוע בצבע טרי. באותה עת, על הסיפון, בקרבת הדופן, עבד רצף בהדבקת אריחי לינולאום בעזרת דבק מגע. הדבק התלקח והדלקה התפשטה במהירות למגורים. צוות האנייה השתלט על הדלקה בתוך דקות אחדות. מפקד מכבי האש שהגיעו למקום התבטא: "עם צוות כזה אין צורך במכבי אש".

כאן נסתיימו אסונותיה של "צים קליפורניה". היא המשיכה להפליג, בשלום ובבטחה, בפיקודו של רב חובל ג' דונסקי, עד שנמכרה לגריטה. ב־16 באוקטובר 1992 הועלתה על חוף העיירה אלאנג שבמערב הודו ושם פורקה לגרוטאות. בהפלגתה האחורנה נפגשה באוקיינוס האטלנטי עם האנייה החדשה "צים ישראל" בהפלגתה הראשונה. מפגש זב וסיפור חייה תועד ביומן הווידאו של "צים".

צור קשר

הודעתך נשלחה בהצלחה