תאודור הרצל (1)

תאודור הרצל (1)

מס. רישום:

א/ק31

נמל רישום:חיפה
תאריךרישום: 23/12/1948
אות קריאה:-
שמות קודמים: "השומרת", ex Guardian, ex Ceibar
שנת בנייה:1907
נבנתה על ידי: Swa Hunter & Wigham Richardson Ltd. - Newcastle
סוג:מניחה כבלים
תפוסה ברוטו: 1768ט"ת
תפוסה נטו:981ט"ת
מעמס: -
אורך מרבי:94.5מ'
רוחב: 11 מ'
שוקע:7.5מ'
מכונה: Tween, triple expansion eng., 6 cylinders, 2 single ended Boilers. 1960 BHP
יצרן מכונה:Swan Hunter & Wigham Richardson Ltd. - Newcastle
מהירות: 10קשר
בעלים:אניות וספינות
נמחקה מהרישום הישראלי: 11/2/1952
נגרטה:1952

 

במקורה מניחת כבלים צרפתית ושמה Guardian. בשנת 1947 נרכשה בידי היהודי הצרפתי ג'ו בהרילה ונמסרה ל"מוסד לעלייה". האנייה שופצה במספנות במרסיי והותקנה להובלת 2600 עולים. שמה הוסב ל"השומרת" ובשמה הסופי "תאודור הרצל" נקראה במהלך הפלגה אל חופי הארץ. בסוף 1947, במבצע מזורז של המוסד בשיתוף הפעולה של אנשי המחתרת הצרפתית מימי הכיבוש הנאצי, הוכנה האנייה להפלגה מנמל סט. המבצע כונה במחתרת "אולקוס חוקן", מכיוון שכוון לגרום אולקוס ולהכניס חוקן לשר החוץ הבריטי בווין בתגובה על מדיניותו האנטי־ציונית והאנטישמית.

2620 מעפילים משני מחנות בצרפת ובבלגיה עלו על האנייה, ולמרות מאמצי הבריטים למנוע את הפלגתה הפליגה "השומרת" אל חופי ארץ ישראל. צוות האנייה היה ספרדי, והתלוו אליו 20 איש מטעם "המוסד לעלייה". מפקד הספינה היה מרדכי (מוקה) לימון, לימים מפקד חיל הים בשנים 1950-4. דוחק, מחנק וצפיפות היו מנת חלקם של מעפילי "תאודור הרצל", במשך ההפלגה. 800 מהעולים שוכנו על הסיפון ו־1800 מתחתיו, על דרגשי עץ שאורכם 170 ס"מ ורוחבם ס"מ, והרווח האנכי ביניהם 50 ס"מ. באנייה היו 17 אימהות מיניקות, ותינוק אחד נולד בעת ההפלגה. נוכח התנאים הקשים ביותר פינו המלווים והצוות הספרדי את תאיהם למען המעפילים הנזקקים. סכנת מוות איימה על התינוקות, אך לאחר שהועלו על הסיפון, השמש והאוויר הצח השיבו את כוחם וכולם שבו לאיתנם.

האנייה הפליגה במהירות חמישה וחצי - תשעה קשרים, וב־13 באפריל 1947, במרחק 16 מייל מחוף תל אביב, עצרו אותה המשחתות הבריטיות. על דופן האנייה הונפו כרזות: You Joined The Navy To Chase Orphans; Hitler Destroyed Our Families, Do Not Destroy Our Hope. לאחר התנגדות חריפה, בקרבות ידיים ובשימוש בגז מדמיע מצד הבריטים, הוכנעו המעפילים, והאנייה, מלווה בחמש משחתות הצי הצלכותי הבריטי, הפליגה לחיפה. המעפילים גורשו לקפריסין. חלק מהמלווים היהודים ובהם מפקד המשלוח הצליחו להתחמק, אחדים הגיעו עם המעפילים לקפריסין.

בתום המנדט הבריטי בארץ ישראל נכנסה "תאודור הרצל" לשירות הצי הסוחר הישראלי והמשיכה להביא עולים. באוקטובר 1950 נמכרה לשתי חברות פרטיות, חברת "ריג" בע"מ מרמת גן וחברת "קופרמן" בע"מ מחולון, ובשירותן פעלה עד שנת 1952. בשנה זו נמכרה לגרוטאות ונגרטה בחוף עכו.

צור קשר

הודעתך נשלחה בהצלחה